Stappenplan Second Opinion
Wilt u meer weten over het proces van een second opinion? Bekijk of download dan het complete 10-stappenplan in PDF-formaat via onderstaande link.
Wissel van Bedrijfsarts
We vinden het belangrijk dat werknemer en bedrijfsarts een behandelrelatie hebben die gebaseerd is op vertrouwen. Indien dit vertrouwen er niet is, om wat voor reden dan ook, dan is het (eventueel) mogelijk om te wisselen van bedrijfsarts. Een werknemer die ontevreden is over de bedrijfsarts kan dan ook altijd een verzoek indienen voor een andere bedrijfsarts.
Of dit verzoek gehonoreerd wordt, is afhankelijk van de volgende omstandigheden:
- Is er een gegronde reden voor het verzoek? Dit kan bijvoorbeeld een klacht zijn waardoor er geen vertrouwen meer is in de bedrijfsarts.
- De duur van het verzuim: Indien een werknemer langer dan een jaar ziek is, is het de vraag of het verstandig is om van bedrijfsarts te wisselen. Dit wordt dan ook in overleg gedaan met de bedrijfsarts in kwestie.
De Stafarts stelt het onderzoek in en geeft een zwaarwegend advies aan de directeur. Uiteindelijk bepaalt de directeur of het verzoek ingewilligd wordt.
Geïnformeerd worden:
- De betreffende (bedrijfs)arts
- De werkgever van de betreffende cliënt
Een verzoek tot wissel van bedrijfsarts wordt beschouwd als uiting van onvrede en wordt opgevolgd conform de eerste stap van de klachtenprocedure om goed zicht te krijgen op de oorzaak en mogelijkheden tot verbetering niet te missen. Het verzoek wordt genoteerd in het klachtenregister.